Totaal aantal pageviews

9 feb. 2016

Genechten van, Pater Edmond (Mon) (1903-1974)


Op deze ets uit 1929 zijn de invloed van Baksteen en Servaes duidelijk merkbaar.











Pater Edmond Van Genechten
(°Geel 29 oktober 1903 - + Geel 21 oktober 1974) groeide op in het Netelandschap. Studeerde in 1922 af aan het St.-Aloysiuscollege te Geel, afdeling Grieks-Latijnse humaniora en werd pater Scheutist. Verwierf in de jaren 1920 al een zekere faam met zijn houtsneden van Kempische taferelen en kreeg raad en steun van Dirk Baksteen. Ging in de leer bij Albert Servaes en Joris Minne en leerde de techniek van de muurschildering bij Frank Brangwyn in Londen en bij Maurice Denis in Parijs. Vertrok in 1930 naar China, waar hij in een missiepost in Mongolië de Chinese schilderkunst leerde kennen. Schaarde zich achter de belangen van de inlandse clerus en ijverde voor het tot stand komen van een christelijke kunst op basis van de inheemse vormentaal. Vervaardigde ontelbare muurschilderingen, die tijdens de Culturele Revolutie (vanaf 1966) helaas allemaal vernietigd werden. Werd in 1938 door Celso Costantini naar Peking (Beijing) geroepen om zich uitsluitend aan zijn artistieke opdracht te wijden. Gaf les aan de katholieke Fu Jen-universiteit en bekwaamde zich verder onder de leiding van de meest vooraanstaande schilders van de stad. Overleefde tijdens WOII als politieke gevangene het concentratiekamp van Weihsien dank zij de bewondering van de Japanners voor zijn kunst. Keerde in 1946 terug naar Geel en zettte zijn Chinees werk verder in Geel-Bel, te midden van de natuur waar hij stil en eenzaam overleed op 21 oktober 1974.



Wuytack, Robert (1934- )



Robert Wuytack (°Sint-Pauwels 18 januari 1934) is keramist, schilder, aquarellist, tekenaar, pastellist en graficus. Opleiding aan de Academie te Sint-Niklaas (Georges Fonteyn, Paul Ausloos, Romain Malfliet), aan de Academie te Luik en aan het NHISK te Antwerpen (René De Coninck, Jos Hendrickx). Verstilde kunst, in zijn etsen meestal licht abstraherend. Publiceerde te Borgerhout samen met Anton Van Wilderode een aantal bundels: "Een parade van paarden" (1983, zes etsen en zes gedichten op 70 exemplaren), "Voor de maaibeurt" (1985, zeven aquatinten en zeven gedichten, 25 ex.), "Een podium van gras" (1991, zeven etsen en negen kwatrijnen, 20 ex.). In 1992 volgde "Het oog in de schors", een bundel van zes etsen (25 + VIII ex.) waarbij Claude Van de Berge en Van Wilderode elk evenveel gedichten schreven. Werk van hem werd ook opgenomen in "Sub Rosa" (Willem Persoon, 2007). Stelde onlangs nog tentoon in Atelier Jacques Gorus (2014), ter gelegenheid van zijn 80e verjaardag.



Vermeulen, Philip (1963- )

Deze ets uit 1984 werd gemaakt tjdens zijn opleiding aan het NHISK.


Philip Vermeulen (Temse, 31 mei 1963) woont en werkt te Elversele. Opleiding tekenkunst en vrije grafiek aan de Academie en het NHISK te Antwerpen, specialiteit etsen (Jozef Van Ruyssevelt, Gerard Gaudaen). Noemt zelf Jozef Van Ruyssevelt als zijn grote inspirator. Was leraar aan de Academies van Temse en Hamme en stelde regelmatig tentoon in België en Nederland. Lid van de Koninklijke Kunstkring Lucasgezellen (Sint-Niklaas) waarmee hij jaarlijks tentoonstelt. Werk van hem is ook te bezichtigen bij Kunst en Decoratie Roels te Sint-Niklaas.



2 feb. 2016

Heuvel van den, Constant (1932-2002)

Hoogstraten, 150 jaar Het Spijker 1982
Constant Van Den Heuvel (Meerle, 15 januari 1932 - Turnhout, 19 maart 2002) was vooral schilder en pastellist. Kreeg raad en steun van Dirk Baksteen en werkte in het atelier van Frans Van Giel.


Theys, Freddy (1937- )












Freddy Theys (Hoboken, 13 april 1937) is graficus, tekenaar en etser. Opleiding aan de Academie te Antwerpen (1952 - 61; Remy Cornelissen, Jules Van Ael, Carlo De Roover, Jacques Gorus). Voorkeur voor Antwerpse en Schotse stadsgezichten en landschappen, portretten, botanica. Geraffineerde grafische vormgeving, met zin voor detail. Zijn werken ademen rust, gevoel, poëzie, liefde voor architectuur en natuur. Vanaf 1971 talrijke prijzen en onderscheidingen in binnen- en buitenland. Reist sinds 1990 jaarlijks naar Engeland en vooral Schotland, waar hij schetsen maakt voor zijn droge naald etsen. Geniet vooral in Schotland een zeer grote reputatie.


Maris, Matthijs (1839-1917)

Zicht op Lausanne  (1861), met boven het Château Saint-Maire en de Cathédrale Notre-Dame

Matthijs Maris (Den Haag 17 augustus 1939 - Londen 22 augustus 1917) 
Was schilder, tekenaar, etser en lithograaf. Eerste opleiding bij I. C. Elink Sterk (1851) en aan de Haagse Tekenacademie (1852 - 1855). Verdere opleiding, dank zij een beurs Koningin Sophie, aan de Academie te Antwerpen (Nicaise de Keyser, Jozef Van Lerius). Reisde in 1860 - 61 met zijn broer Jacob langs de Rijn tot in Zwitserland, met als einddoel Lausanne en Genève. Vestigde zich in 1869 te Parijs, waar hij weigerde les te geven aan Vincent Van Gogh, en vanaf 1877 in Londen. Evolueerde van het Haagse realisme over het Duitse romantisme naar het symbolisme.




NB. Bovenstaande ets, gemonogrammeerd in de plaat M.M. en gemaakt naar een tekening die bewaard wordt in het Montreal Museum of Fine Arts, wordt soms toegeschreven aan Philippe Zilckens. Men verwart daarbij niet zelden met de ets van Zilckens naar de in Glasgow bewaarde originele tekening 'Lausanne 1862' (The Burrell Collection), waarop ook het onlangs herontdekte schilderij 'Gezicht op Lausanne' (thans in het Gemeentemuseum Den Haag) gebaseerd lijkt.
 Tekening Montréal Museum met zicht op Lausanne. Zie gelijkenis met bovenstaande ets.


   Tekening uit de Burrell Collection 

 Ets Zilcken  

De bekende ets van Zilcken is niet gemaakt naar het schilderij (zoals  soms beweerd wordt), maar naar de tekening in de Burrell Collection. 
Voorzien van Ph. Z. naar M.M.  in de plaat.

Schilderij M. M. in Den Haag
Het is duidelijk dat het schilderij sterk afwijkt van de ets en van de tekening, die zo goed als identiek zijn.